Persbericht, Eindhoven, 14 april 2013. Benefietconcert voor Folkwoods groot succes!

Paaszondag 31 maart heeft de Stichting Bijzondere Folkprojecten een Benefietconcert ten gunste van het Folkwoods festival georganiseerd. Dit driedaagse festival in het mooie Philips de Jonghpark slaat in 2013  namelijk een jaartje over vanwege een financieel tekort dat in de loop der jaren te hoog is opgelopen. Om deze nood te verzachten, en zo een doorstart in 2014 mogelijk te maken, heeft de Stichting Bijzondere Folkprojecten verschillende acties op touw gezet, waarvan het Benefietconcert het eerste was.

Met meer dan 500 bezoekers en muzikanten, 20 bands op 4 podia, 2 bars en een lekkere catering (verzorgd door Joam van de Stoppelaar, www.joamkookt.nl) was het een gezellige dag in het Temporay Art Centre (TAC) in Eindhoven op 1e Paasdag. Van vele kanten werd het concert getypeerd als een indoor-Folkwoods, een compliment dat de SBF graag aanneemt. De programmering was dan ook Folkwoods waardig, met de breedte van de folkmuziek in Nederland verspreid over de vier podia, elk met zijn eigen stijl: Folkrock (met onder meer Bots, Pyrates!, De Vliering en Kalio Gayo), Luistermuziek (met onder meer Linde Nijland, de Verenigde Volksmuzikanten en Sleepwater), Dansmuziek (waar Wouter Kuyper, Zoalo en Tricanelli enkele van de optredens verzorgden) en een Nieuwetalentenpodium (waar beginnende bands zoals ToorahLoorah, 3bob4 en Busy Lizzie kennis konden maken met een groter publiek). Alle bands traden belangeloos op en de optredens werden druk bezocht.

Naast de optredens was er een veiling georganiseerd, waar folkmemoralia tegen het hoogste bod van de hand gingen. Een gesigneerd exemplaar van de eerste LP van Gerard van Maasakkers, beschermheer van Folkwoods, leverde veel geld op. Ook waren er workshops met textiel onder leiding van Soundgirl Design (www.soundgirl.nl).

Tot slot is bij het concert de eerste Folkwoods Benefiet-cd uitgereikt. Deze cd, geproduceerd door Joris Barnier van de Veldhovense feestfolkband de Folkaholics, bevat 15 tracks van evenzoveel bands die stuk voor stuk eens op Folkwoods opgetreden hebben. De cd was al te bestellen in de voorverkoop, op de dag zelf was ze voor het eerst te bewonderen. De compilatie geeft een mooi beeld van folkmuziek in Nederland in de periode 2000-2012; van Iers tot Americano en Brabantse levensliederen, van SingerSongwriter via Balfolk naar de up-tempo feestfolknummers. De cd werd goed verkocht en ze is nog steeds te koop via zowel www.folkproject.nl/benefiet-cd als bij de deelnemende bands.

Het hele concert heeft bij elkaar 10.113,- euro opgeleverd. Een geweldig bedrag, te meer daar het een verzameling is van alle kleine bijdragen van liefhebbers van mooie muziek: de bands, bezoekers en medewerkers van het Folkwoods festival. Het evenement heeft aangetoond dat er behoefte is aan folkmuziek in Eindhoven en dat is een mooi uitgangspunt in aanloop naar Folkwoods 2014.

In de zomer van 2013 gaat Folkwoods dus helaas niet door. De Stichting Bijzondere Folkprojecten wil echter het tweede weekend van augustus (9-10-11 augustus) niet ongemerkt voorbij laten gaan. Zo zijn er plannen om op die vrijdag een balfolkavond te organiseren en op zondag zorgt de stichting voor een folkmuziekevenement in de stad. Zaterdag wordt er een picknick in het Philips de Jonghpark verwacht. Deze drie dagen zijn samen het MooiWeekend gedoopt.

Komende weken zullen de plannen voor dit MooiWeekend verder ingevuld gaan worden. Details worden te zijner tijd bekend gemaakt via de reguliere media en via de website van de Stichting Bijzondere Folkprojecten www.folkproject.nl

Naast het bezoeken van deze activiteiten zijn er ook andere manieren om de Stichting Bijzondere Folkprojecten te steunen, en daarmee ook de organisatie voor Folkwoods 2014:

Donateur worden? Maak uw bijdrage van minimaal € 25,- over naar bankrekeningnummer 119161370 t.n.v. Stichting Bijzondere Folkprojecten en help ons de unieke (familie)sfeer, de ontdekkingen, het samenzijn en de kwaliteitsmuziek te behouden! Donateurs worden (tenzij niet gewenst) vermeld op onze website.

Sponsor worden? Neem contact met ons op voor een mooie propositie via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of spreek een van ons even aan.

Benefiet-cd kopen? Bezoek de webwinkel op www.folkproject.nl . Voor slechts €12,50 wordt een mooie compilatie van de folkmuziek in Nederland van het afgelopen decennium thuisgestuurd.

Namens Stichting Bijzondere Folkprojecten
  Justus Janssen en Naomi Kanters